maandag 17 februari 2014

Avonturen van Froschdame (2)


Diezelfde avond nog stromen de reacties binnen
Ik had bedacht dat het zeker een jaar zou duren voordat ik weer ‘aan de man’ zou raken en schrik van de zeer concrete reacties die om even concrete antwoorden vragen - niet over een jaar, maar nu.
Om te beginnen is daar ‘Marsram’.
Mijn profiel was ‘veelbelovend’ maar waar is de foto??
Als ik op mijn beurt naar zijn profiel ga om te kijken met wie ik te maken heb waait de harde wind van een onstuitbare veroveraar me tegemoet.
Hij ís alles, kent alles, weet alles, zwakheden van welk soort dan ook zijn hem vreemd en getreuzel zoals aftasterig mailen voor een eerste date heeft zijn volste verachting.
Lang geleden heeft hij zichzelf al gevonden, nu nog de dame die bij deze kanjer past.
Wat er ‘veelbelovend’ aan mijn profiel is voor deze superman kan ik met alle fantasie niet bedenken.
Om hem vriendelijk op het kennelijke misverstand te wijzen schrijf ik terug dat ik onder de indruk ben van zijn zelfbewustzijn en dat hij – mocht het echt zijn – graag een sneetje ervan naar me op mag sturen, maar dat een gelijkwaardige relatie tussen ons waarschijnlijk niet tot de mogelijkheden behoort.
Wie zo over zichzelf denkt kan beter zelfhulpcursussen geven in plaats van op datingsites rondhangen, lijkt me.
Maar het beschreven vermogen tot zelfspot van Marsram heeft blijkbaar andere triggers nodig om tot bloei te komen.
Want als antwoord krijg ik er digitaal zo verschrikkelijk van langs dat ik me met trillende handen naar mijn profiel haast om er een voorkeur voor niet-dominante mannen aan toe te voegen.
We date and we learn, is het niet?
Nummer twee is een vriendelijke, kalende Utrechtenaar die mijn schrijfstijl prijst en veel woorden investeert om alvast onze dertien jaar leeftijdsverschil goed te praten; hij heeft dan naar eigen zeggen grijs haar dat hij om authenticiteitsredenen niet verft, maar verder kan hij mak-ke-lijk met een jongere vrouw mee – ‘op ieder gebied’.
Goed.
Nummer drie vindt mijn tekst te lang en daagt mij in ontzettend vlot en sexy Engels uit om meer te ‘performen’ zodat hij meer onder de indruk van mij kan zijn.
De censuur van de redactie beperkt zich kennelijk tot het weigeren van dierenfoto’s - schrijven mag men wat men wil.
Ik ga nu voorzichtig de profielen van de mannen bekijken die volgens de site uitstekend bij me passen - een stuk of honderd.
Het is natuurlijk overweldigend.
Mannen in pak, mannen op sportfietsen, mannen in de bergen, mannen op boten.
Mannen nonchalant tegen een muur geleund, zittend op een steen, mannen naast weggeknipte vrouwen of kinderen, mannen in contact met een of ander dier.
Geen Frosch.
Bierdrinkende, pannenkoek etende, sigaar rokende, PowerPoint presentatie houdende en heel veel hardlopende mannen.
Grijnzende, peinzende, lachende, uitdagend blikkende of juist mysterieus wegkijkende mannen.
Zij allen zoeken een lieve vrouw.
De meesten zoeken daarbij ook een zelfstandige vrouw.
Velen zoeken een verzorgde vrouw.
Alléén dat laatste wordt ook geconcretiseerd:
De één ziet graag hakken en jurkjes, de ander heeft voorkeur voor laarzen, spijkerbroek en gelakte nagels, íemand wil graag een vrouw die na een gezamenlijke strandwandeling direct aandacht aan haar door de wind in wanorde gebracht kapsel besteedt.
Eén iemand komt er overigens openlijk voor uit graag naar Jan Smit te luisteren.
En iemand anders geeft aan, niet in een zelfgemaakte ballon rond de wereld te willen vliegen, wat mij meer nog dan naar hem, vooral nieuwsgierig naar zijn Ex maakt.
Iedereen wil uit eten, iedereen wil genieten. Iedereen houdt van Tarantino.
Iedereen is ondernemend en energiek, niemand hangt op de bank.
Niemand is moe, niemand heeft deuken opgelopen door eerdere relaties, terwijl de meesten gescheiden zijn en kinderen hebben.
Eén iemand geeft toe bindingsangst te hebben, wat ik zo sympathiek vind dat ik - als het niet zo zinloos was - hem gelijk een bericht zou willen sturen.
Ik ga naar bed.
Als ik de volgende avond naar mijn mailbox ga, ligt zijn bericht er.
En hier begint eigenlijk pas het eerste avontuur van Froschdame.
(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten